Naukowe Podejście do Marketingu

Marka i jej siła nabywcza

Co skłania do dokonania zakupu? Cena, jakość produktu lub usługi, a także, a czasem przede wszystkim, marka. Dobrze rozpoznawalna marka, do której klient ma zaufanie, która dobrze mu się kojarzy i istnieje od dawna na rynku może czasem przechylić szalę przy decyzji konsumenckiej. Bardzo rzadko klient sprawdza skład danego produktu, zwłaszcza spożywczego – ufa za to znajomemu logotypowi czy firmie, którą kojarzy. Co więcej, silna marka może mieć większy wpływ, niż cena – klienci są gotowi zapłacić więcej, za produkt, który znają, niż za produkt takiej samej klasy, ale taki, który z niczym im się nie kojarzy. Co więcej, marka ma wpływ nie tylko na relacje z klientami, ale również partnerami biznesowymi. Niejednokrotnie kontrahent będzie gotowy zaoferować nam korzystniejsze warunki, byle tylko móc zaznaczyć, że współpracował z nami, licząc, że siła marki wpłynie pozytywnie także na jego relacje z klientami. Dotyczy to też rynku pracy – nierzadko potencjalni pracownicy zgodzą się na gorsze warunki, lub nawet pracę pro bono, byle tylko posiąść prestiż z pracy dla znanej marki.